Binnenkort bij Broca Media: Sudderen met…..

Pas geleden zijn er opnames gemaakt voor een nieuw programma van Broca Media. In dat programma wordt er gekookt met bekende Purmerenders.

René Verhoogt, oprichter van de Stichting SoGoed en initiatiefnemer van een nieuwe politieke beweging Gewoon Lokaal was één van de drie gasten.

Foto: Broca Media

In enkele ogenblikken werd de keuken omgetoverd tot een heuse televisie studie en kon het koken al snel beginnen. Voor het gerecht heeft René gekozen voor het maken van een Couscousschotel met kip.

Tijdens het koken komen allerlei onderwerpen aan bod. En Cees Baerts van Broca Media deed gezellig mee met alle voorbereidingen. Onder het snijden van de groente en het voorbereiden van de overige ingrediënten stelde Cees allerlei uiteenlopende vragen aan René.

Tijdens het koken werd onder andere gesproken over het project van de Buurtkastjes. Wat is de doelstelling en hoe is dat project eigenlijk begonnen? Waarom is René dat project begonnen, hoeveel Buurtkastjes staan er op dit moment in Nederland en wat is de ambitie van de stichting?

Foto: Broca Media

Na bijna vijf jaar actief te zijn geweest in de gemeente politiek kon het niet uitblijven dat de politiek aan de orde kwam. René vertelde over Gewoon Lokaal, een initiatief om tot een nieuwe lokale politieke beweging in Purmerend.

Een leuke en gezellig middag werd afgesloten met het samen genieten van de heerlijke couscousschotel.

Binnenkort te zien bij Broca Media! Zodra bekend is wanneer de uitzending is te zien dan zullen we die melden en uiteraard delen in de bekende sociale media kanalen.

1e SoGoed Informatiemarkt een succes!

Vandaag vond de eerste SoGoed Informatiemarkt plaats in het overdekte winkelcentrum Makado in Purmerend. Door de zomerse temperaturen viel het aantal bezoekers aan de Informatiemarkt wat tegen.

​Toch kwamen er regelmatig mensen bij de diverse kramen een kijkje nemen. Onder het motto ‘Meer met Minder’ presenteerden diverse maatschappelijke organisaties zich op de Informatiemarkt.

Foto: Piet Jonker.

De volgende organisaties waren vandaag aanwezig:

Stichting Present

Schuldhulpmaatje

BimBam

Hobbygroep van Buurtpunt De Gors

Guanokalong-Shop

Actief Talent Purmerend

Stichting ReR (Roze en de Regenboog)

Voedselbank

Kinderdag 2017 Purmerend

Clup Welzijn

Stichting SoGoed

Tussen de bedrijven door liepen de vertegenwoordigers van de verschillende organisaties ook even bij elkaar langs. Om het info materiaal te bekijken en met elkaar in gesprek te gaan. Dit alles is een ontspannen en gezellige sfeer.

We kijken terug op een geslaagd evenement. Dank aan de aanwezige organisaties en aan iedereen die op welke wijze dan ook een bijdrage heeft geleverd aan de realisatie van deze dag.

Direct na afloop zijn er al plannen gemaakt voor een 2e SoGoed Informatiemarkt in het najaar van 2017. Zodra er meer informatie beschikbaar is komt dat op de website te staan.

Informatiemarkt “Meer met minder!”

Op zaterdag 27 mei 2017 organiseert de stichting SoGoed een informatiemarkt. De informatiemarkt is in het overdekte winkelcentrum Makado in de Wheermolen. De aanvang is om 10.00 uur en de markt sluit om 17.00 uur.

Het evenement heet: “Meer met minder!”

Het doel van het SoGoed evenement is om mensen en maatschappelijke organisaties elkaar te laten ontmoeten.

De informatiemarkt is voor iedereen. Voor mensen die op zoek zijn naar informatie, voor mensen die vragen hebben aan een specifieke organisatie en voor mensen die ervaringen willen delen.

De informatiemarkt biedt een prima gelegenheid om verschillende organisaties eens op één plek te ontmoeten. Voor entertainment voor jong en oud wordt gezorgd.

Diverse organisaties zijn uitgenodigd. Deelnemers aan de informatiemarkt zijn bijvoorbeeld:

Weggeefwinkel De Saamhorigheid, Sint Actie, Stichting Present, Schuldhulpmaatje, BimBam, Caritas, de Gemeente Purmerend, Hobbygroep van Buurtpunt De Gors en de Stichting SoGoed.

Wil je het evenement bekijken op onze facebook pagina? Klik dan hier: Meer met minder evenement 27 mei 2017

Actie Vergeten Kerstpakket is afgelopen.

De actie van het Vergeten Kerstpakket is afgelopen. Doneren van kerstpakketten of delen van kerstpakketten is niet meer mogelijk.

We hebben veel reacties gehad van particulieren en bedrijven. Echt super, hartverwarmend en bijzonder!

Tot nu toe hebben we aan 19 gezinnen een pakket uitgereikt.

Wij bedanken iedereen die op welke wijze dan ook aan deze actie heeft meegedaan.

In de komende dagen zullen wij nog pakketten geven aan mensen die het goed kunnen gebruiken. We hebben daarvoor ook een oproep gezet in de Facebookgroep Samen Sterk Purmerend.

Meer informatie over Samen Sterk Purmerend vindt u op deze website SamenSterkPurmerend

Lieve sponsoren: ontzettend bedankt!

Opening van de 1e Little Free Pantry

Op donderdag 5 januari 2017 is het zo ver. Dan opent de stichting Sogoed de eerste Little Free Pantry in Purmerend. In de ochtend zijn wij rond 10.30 uur te gast in een uitzending van PurPlus Magazine van RTV Purmerend. In de uitzending vertellen wij over het dit nieuwe initiatief. Later op die dag wordt de eerste Kleine Voorraadkast geopend. De locatie wordt nog bekend gemaakt. Nu al meer lezen over het iniatief? Kijk dan eens op deze link: De Little Free Pantry

1e Little Free Pantry bijna klaar!

Ik ben net bij Actief Talent in Purmerend gaan kijken hoe het bouwen van de eerste Little Free Pantry (het gratis voorraadkastje) gaat. Het gaat prima. Het deurtje met plexiglas is inmiddels gemonteerd. De planning is dat het kastje vandaag nog een lik verf krijgt. Woensdag vindt dan de bijwerking plaats. Zoals het er nu uitziet is het kastje aanstaande donderdag helemaal klaar.

Benieuwd naar het voorraadkastje? Hier een paar foto’s die ik vanmorgen bij Actief Talent heb gemaakt.

Sinds kort is er voor de Little Free Pantry ook een aparte Facebookpagina. Leuk als je daar eens komt kijken! Hier is de

link: LittleFreePantryFacebook

Wij willen zo veel als mogelijk mensen op de hoogte brengen van dit project. Het helpt mee als jullie de Facebookpagina willen Liken en Delen. En je mag uiteraard al jouw vrienden uitnodigen om onze Facebookpagina te Liken en ook te delen.

Dank jullie wel!

De sociale supermarkt komt eraan!

“Het idee is afkomstig vanuit Denemarken waar al langer een soortgelijke supermarkt succesvol is”, zegt René Verhoogt die als particulier initiatief de stichting SoGoed heeft opgericht om dit te bereiken. Het doel van de stichting is het opzetten en exploiteren van een sociale supermarkt om verspilling van voedsel tegen te gaan en tegelijkertijd mensen te helpen die in armoede leven in de samenleving .

“Wist je dat wij in Nederland jaarlijks zo’n 2.5 miljard euro weggooien aan voedsel? We gooien in Nederland 1 miljoen broden per dag weg! Dit zijn zo’n 28 miljoen boterhammen. Er van uitgaande dat mensen tussen de middag gemiddeld 4 sneetjes brood eten, zouden hiervan 7 miljoen mensen per dag kunnen lunchen. Dit staat gelijk aan de hele Randstad.” ,becijfert René. Maar er is meer. Door dit concept kan degene die afhankelijk is van voedselhulp normaal zijn of haar boodschappen doen, zonder afhankelijk te zijn van wat andere voedselbanken leveren namelijk een krat met eten. “Eigenlijk is het een soort voedselbank 2.0 waar iedereen welkom is”.

“Voedselbanken zijn belangrijk maar in dit nieuwe concept kan degene zijn eigenwaarde behouden. Als je wasmiddel nodig heb dan koop je die. Als je eens weet hoeveel goederen er jaarlijks vernietigd worden alleen omdat er een scheurtje in de verpakking zit of omdat die komkommer niet recht is en daardoor niet in de “normale” supermarkt mag liggen dan kan je verstand er niet bij.” ,geeft René aan.

De sociale supermarkt is tevens ook een plek waar iedereen sociale contacten kan opdoen door een kopje koffie te drinken of mee te doen met bijvoorbeeld kookcursussen. Ook mensen die niet afhankelijk zijn van voedselhulp kunnen er terecht om hun boodschappen te doen met grote kortingen. Hierdoor kan deze supermarkt diverse groepen mensen bij elkaar brengen. Het is de bedoeling dat de klanten van de voedselbank bij SoGoed kunnen winkelen met een pasjes systeem. Op die pas staat dan een saldo per maand waar boodschappen voor gedaan kunnen worden. De sociale supermarkt biedt klanten van de voedselbank een mogelijkheid om naar eigen inzicht en keuze boodschappen te doen.

“Op dit moment ben ik op zoek naar sponsors en leveranciers. Ik denk dan aan bijvoorbeeld supermarkten die etenswaren die bij hun, bijna, over tijd zijn aan ons af willen dragen of aan grootleveranciers die dit soort waren kwijt moeten en dit aan de supermarkt gratis of tegen een eerlijke prijs willen leveren.”

Het is zaak om de financiering rond te krijgen, een locatie te vinden en leveranciers. En uiteraard staat de stichting open voor samenwerking met andere organisaties.

Naar verwachting gaat de sociale supermarkt begin 2017 open.

Meer informatie op www.stichtingsogoed.nl

Bron: Regio Purmerend, publicatie op woensdag 17 augustus 2016. Redactie – Rob Klaucke

Locatie zoeken

De zoektocht naar een geschikte locatie in Purmerend voor het vestigen van de sociale supermarkt is begonnen.

Na een oproep op Facebook en Twitter zijn veel tips binnen gekomen. In de komende periode gaan we met de tips en de contacten die zijn gemaakt (ondere andere met een makelaar) aan de slag.

Voor de vestiging van de winkel zoeken we een ruimte van ongeveer 300 m2. Bijvoorbeeld in het centrum of op één van de winkelcentra.

Omdat SoGoed volledig afhankelijk is van giften hopen we de bereidwillige medewerking van een makelaar of een vastgoedondernemer.

Kent u iemand of heeft u een pand of een tip neemt u dan alstublieft contact met ons op via telefoonnummer 06-28753956.

Nederlanders verspillen jaarlijks 2,5 miljard euro aan voedsel

De totale hoeveelheid voedselverspilling in Nederland ligt tussen 1,7 en 2,6 miljard kilo. Consumenten zijn de grootste verspillers en verantwoordelijk voor 0,8 kilo hiervan. Nederlanders gooien per persoon 50 kilo voedsel per jaar weg.

Voedselverspilling

Klik hier voor het hele artikel: