Little Free Pantry

Little Free Pantry (openbare proviandruilkast)

De stichting SoGoed opende op donderdag 5 januari 2017 de eerste Little Free Pantry (LFP) in Purmerend. In het kastje staan levensmiddelen om te ruilen en of voor mensen die weinig of geen geld hebben.

Maak snel kennis met de Little Free Pantry.

Mensen die als goede buur iets kunnen en willen missen kunnen artikelen in het kastje leggen zoals bijvoorbeeld koekjes, frisdrank, potjes saus, pindakaas, luiers of zeep. Mensen die iets nodig hebben kunnen een artikel uit het kastje pakken. Zo help je elkaar! De voorwaarde is dat de artikelen goed en ongebruikt moeten zijn. Het is niet toegestaan om rookwaren en/of alcoholische dranken in het kastje te leggen!

Kastje klaar met deur dicht

Het kastje kan overal staan bijvoorbeeld in een voortuin, bij een wijkcentrum, een kerk of bij een winkelcentrum. Zo wordt het kastje ook een sociale ontmoetingsplek.

Het idee komt van de Amerikaanse Jessica Mcclard. Zij bouwde kastjes voor eten en andere producten bedoeld voor mensen die het minder breed hebben. Jessica kwam op het idee door de kastjes, waaruit mensen gratis boeken konden pakken, die je vaak op vakantie tegenkomt. Een principe dat ook in Nederland niet onbekend is.

Inmiddels zijn er al vele kastjes in Amerika geplaatst.

Het principe van de LFP is simpel. Pak wat je echt nodig hebt, geef wat je kunt missen! In principe is het kastje het hele jaar open. Het voorraadkastje is in opdracht van de Stichting SoGoed gemaakt door medewerkers van GRIP in Purmerend.

Hier enkele foto’s van het het maken van het voorraadkastje.

Naar aanleiding van de opening van het eerste kastje op donderdag 5 januari heeft Regio Purmerend een artikel op haar website geplaatst. Zie de volgende link: Opening 1e Little Free Pantry

Ook RTV Noord-Holland heeft op maandag 9 januari 2017 aandacht besteedt aan de Little Free Pantry in Purmerend. Bekijk hier het item in het nieuws van RTV Noord-Holland:

Initiatieven tegen voedselverspilling.

In een korte documentaire is de Little Free Pantry in Purmerend van de stichting SoGoed één van de initiatieven tegen voedselverspilling.

De documentaire is gemaakt door Leonie Steenbakkers als afstudeerproject van de Fontys Hogeschool voor Journalistiek in Tilburg.

Wilt u de documentaire zien? Klik dan op deze link:

Ons project op Facebook volgen? Klik dan op deze link en like onze speciale pagina: Little Free Pantry Facebookpagina

Wilt u weten waar de kastjes staan? Klik dan hier: Locaties Little Free Pantry’s

Een korte rondleiding door het kleinste winkeltje in Purmerend. ​

Voor meer informatie over het project van de Little Free Pantry kunt u bellen met René Verhoogt van de stichting SoGoed via telefoonnummer 06 – 28753956

Het SoGoed winkeltje bij Koffietijd op donderdag 28 september 2017.